Makroelementy w diecie koni

Końskie zdrowie, Porady żywieniowe

Świadome planowanie diety bogatej w odpowiednie minerały jest szczególnie istotne u koni w treningu oraz koni hodowlanych. Aby właściwie dbać o organizm swojego podopiecznego trzeba dostarczyć odpowiednio zbilansowaną paszę.

Makroelementy występują w tkankach w dość dużych ilościach. Ich zapotrzebowanie dzienne u koni szacuje się w gramach. Poniżej przedstawiamy opis głównych makroelementów.
Wapń (Ca)
Rola: poprawny wzrost kośćca i uzębienia, wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni, ważny w laktacji, wspomaga koagulację krwi,
Źródła: lucerna, trawa i dobrej jakości siano, wysłodki buraczane, koniczyna, węglan wapnia, tradycyjne siano i owies nie są w stanie pokryć zapotrzebowania konia na ten pierwiastek,
Objawy niedoborów: przy chronicznych niedoborach wapń pobierany jest ze kości, dlatego następuje ich osłabienie. Starsze konie są bardziej narażone na odwapnienie kości i złamania; wady szkieletu takie jak krzywica lub powiększenie stawów, kulawizny;
Fosfor (P)
Rola: poprawny wzrost kośćca, bierze udział w produkcji energii i syntezie białek,
Źródła: trawa i dobrej jakości siano, otręby, łuski ziaren, zarodki, makuchy,
Objawy niedoborów: wady szkieletu, słaby wzrost młodych koni,
WAŻNE: wapń i fosfor są przyswajane przez organizm, gdy występują w stosunku około 2:1 i przy obecności witaminy D i magnezu (wartość dla konia dorosłego). Stosunek tych trzech pierwiastków dla dorosłego konia powinien wynosić pomiędzy 2:1:1 do 1,3:1:1. Ma to ogromne znaczeni przy karmieniu klaczy hodowlanych i rosnących koni, ponieważ 80-90% tych pierwiastków zawarta jest w kościach. Warto wspomnieć, że zboża zwykle mają wysoki, w stosunku do wapnia, poziom fosforu, a także siemię lniane i otręby pszenne.
Sód (Na)
Rola: reguluje równowagę płynów w organizmie, bierze udział w przewodzeniu impulsów nerwowych, wchłanianiu glukozy i aminokwasów, potrzebny do poprawnego funkcjonowania mięśni,
Źródła: sól w mieszankach paszowych (chlorek sodu), lizawki solne, buraki, wysłodki buraczane,
Objawy niedoborów: zmęczenie, szczególnie po wysiłku fizycznym, gdyż sód wydalana jest z potem, brak apetytu i chęci do picia, utrata wagi, osłabienie, odwodnienie.
 
Potas (K)
Rola: osmoregulacja płynów w organizmie, zapewnia równowagę kwasowo-zasadową, wpływa na poprawne funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni oraz na pobór węglowodanów,
Źródła: zielone rośliny, siano, banany, łuski ziaren, melasa,
Objawy niedoborów: słaby wzrost, brak apetytu, obniżenie siły mięśni,
UWAGA: wysoki poziom potasu zaburza wchłanianie magnezu.
Chlor (Cl)
Rola:  składnik soli żółciowych występujący w sokach trawiennych konieczny do prawidłowego trawienia, bierze udział w gospodarowaniu płynami w organizmie, zapewnia równowagę kwasowo-zasadową,
Źródła: sól w mieszankach paszowych (chlorek sodu), lizawki solne,
Objawy niedoborów: brak apetytu, utrata wagi, osłabiona kondycja,
Magnez (Mg)
Rola: bierze udział w produkcji energii, a także w funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśni oraz w metabolizmie komórkowym, aktywuje około 300 enzymów, reguluje wchłanianie wapnia i fosforu, wspomaga rozwój kośćca i zębów,
Źródła: nasiona roślin strączkowych, siemię lniane, rzepa, marchew, soja, lucerna, rośliny zielone, dobrze utrzymane pastwisko, dobrej jakości siano, wysłodki buraczane,
Objawy niedoborów: napięcie nerwowe, podenerwowanie, skórcze mięśni, napięcie mięśni, bóle grzbietu, zadu, szyi, nadwrażliwośc na hałas, objawy często występują u laktujących klaczy,
Siarka (S)
Rola: synteza aminokwasów, wzrost kopyta, aktywacja enzymów, składnik insuliny, wspomaga regenerację stawów,
Źródła: większość pasz zawierających białko, trawa, czosnek, pietruszka,
Objawy niedoborów: słaba kondycja sierści i włosów, szorstka sierść, wypadające włosy, choroby skóry, osłabione kopyta,
Siarka umożliwia wchłanianie wielu minerałów; magnezu, krzemu, sodu, mangan, wapnia, żelaza, jodu, chloru i potasu.
Pamiętaj! Informacje zawarte w tym wpisie mają jedynie charakter informacyjny.
źródło: www.understanding-horse-nutrition.com, www.equinews.com