Buraki w diecie koni

Porady żywieniowe,

Z nastaniem zimy zmniejsza się ilość godzin nasłonecznienia i kończy się sezon wypasu. Konie przebywają więcej w stajni i karmione są sianem i zbożem.

Aby zapobiec niedoborom, niezbędne staje się dostarczanie dodatkowych witamin i minerałów w postaci mieszanek uzupełniających lub müsli.

Bez trawy koń nie może wytworzyć witaminy E, a ze względu na zmniejszoną ilość promieni słonecznych zredukowana zostaje produkcja witaminy D. Zawartość witamin w sianie i zbożu zmniejsza się zdecydowanie w miarę przedłużania się składowania. Minerały natomiast często występują w niedostatecznej ilości.

Niestety niewielu właścicieli koni wie, że nadmierna podaż witaminy E może zaburzać wchłanianie się witaminy A. Aby uzupełniać dietę naszych koni w te składniki warto dołożyć do codziennego menu warzywa okopowe (marchew, buraki) oraz owoce (jabłka, banany).

Dlaczego warzywa okopowe a dokładnie buraki są dla naszych koni dobre?

Burak naprawdę ma lecznicze właściwości.

Właściwości lecznicze i wartości odżywcze buraków są znane nie tylko w Polsce. Nad Morzem Śródziemnym burak jest popularny od co najmniej 4000 lat, kiedy znany był burak dziki. Działanie lecznicze buraka cenili też medycy starożytnego Babilonu.

Mimo że buraki nie są bogatym źródłem żelaza, to są wspaniałym środkiem krwiotwórczym, dawno uznany przez medycynę naturalną. Zapobiega anemii, co więcej, wspomaga leczenie białaczki. Zawarte w burakach barwniki należą do bardzo silnych przeciwutleniaczy i czterokrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Wspomagają więc układ krwionośny.

Kwas foliowy, w który obfitują buraki, nie tylko warunkuje prawidłowy rozwój płodu, ale też pomaga usunąć z krwiobiegu homocysteinę – jej wysoki poziom może wywołać choroby serca. Buraki przeciwdziałają też zwapnieniom naczyń krwionośnych. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie w codziennej diecie również wysłodki buraczane.

Poniżej przedstawiamy wartości odżywcze surowych buraków (w 100 g).

Wartość energetyczna – 43 kcal
Białko ogółem – 1.61g
Tłuszcz – 0.17 g
Węglowodany – 9.56 g (w tym cukry proste 6.76/7.96)
Błonnik – 2.8 g

Witaminy

Witamina C – 4.9 mg
Tiamina – 0.031 mg
Ryboflawina – 0.040 mg
Niacyna – 0.334 mg
Witamina B6  – 0.067 mg
Kwas foliowy –  109 µg
Witamina A – 33IU
Witamina E – 0.04 mg
Witamina K – 0.2 µg

Minerały

Wapń – 16 mg
Żelazo – 0.80 mg
Magnez – 23 mg
Fosfor – 40 mg
Potas – 325 mg
Sód – 78 mg
Cynk – 0.35 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference